شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟

هدف از فعالیت قطعه استارت در ماشین، ایجاد شرایط مناسب جهت روشن شدن موتور خودرو است؛ شاید با خود فکر کنید که علت استارت نخوردن ماشین، خرابی در قطعه استارت است

اما باید بگوییم که تنها دلیل برای روشن نشدن ماشین خرابی قطعه استارت نیست و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟

 روشن نشدن خودرو که در اصطلاح به آن استارت نخوردن ماشین نیز گفته می‌شود، از مشکلاتی است که هر راننده‌ای با آن روبرو خواهد شد. علت استارت نخوردن ماشین به موارد مختلفی بستگی دارد. هدف از فعالیت قطعه استارت در ماشین، ایجاد شرایط مناسب جهت روشن شدن موتور خودرو است؛ شاید با خود فکر کنید که علت استارت نخوردن ماشین، خرابی در این قطعه است، اما باید بگوییم که تنها دلیل برای روشن نشدن ماشین خرابی قطعه استارت نیست.

استارت نخوردن ماشین دلایل گوناگونی دارد؛ از جمله این دلایل می‌توان خرابی قطعه یا ایراد در عملکرد آن بخش باشد. از این رو در اولین اقدام باید ماشین خود را به مکانیک نشان دهید. در صورتی که مکانیک نتواند در محل حضور یابد، باید از یدک کش برای انتقال خودرو به نزدیکترین تعمیرگاه تخصصی خودرو کمک بگیرید.

چرا ماشین روشن نمی‌شود؟

استارت نخوردن ماشین با روشن نشدن آن رابطه مستقیم دارد. در صورت خرابی یا نقص قطعات، عملکرد استارت موتور ماشین دچار ضعف می‌شود. در ذیل دلایل استارت نخوردن ماشین را شرح خواهیم داد:

نقص باتری: رایج‌ترین علت استارت نخوردن ماشین نقص باتری است. این نقص می‌تواند بر اساس خرابی باتری یا ولتاژ پایین آن رخ دهد. خرابی باتری دارای دو نوع است که در نوع اول ممکن است باتری خالی شود یا عمر آن به پایان برسد. عمر هر باتری ماشین به نوع و کیفیت آن بستگی دارد که، بین ۲ تا ۵ سال متغیر است.

باتری پس از پایان عمر خود نیاز به تعویض دارد؛ امّا در صورت خالی شدن باتری می‌توانید از طریق شارژ نمودن، مجدداً آن را استفاده نمایید. شارژ باتری ماشین از طریق دستگاه‌های مخصوص صورت می‌گیرد. در نوع دوم نقص باتری ناشی از سولفاته شدن قطب‌های اتصال آن است.

سولفاته شدن سر باتری بر اثر فشار جریان زیاد یا مرور زمان ایجاد می‌شود که می‌توان با چرب نمودن سر باتری به وسیله وازلین، سولفاته شدن را به تعویق بیاندازید. در این حالت با از بین بردن جرم و سولفاته‌های موجود روی سر باتری، ماشین را استارت بزنید و روشن نمایید.

سوختن فیوز: تمامی ماشین‌های عادی دارای سه جعبه فیوز هستند. دو عدد از این جعبه فیوزها در زیر کاپوت وجود دارد و یک عدد از آن‌ها در زیر جعبه فرمان قرار می‌گیرد. در نزدیکی کامپیوتر مرکزی زیر کاپوت یک عدد جعبه فیوز و در نزدیکی موتور نیز یک عدد دیگر از آن وجود دارد.

فیوزهایی که مرتبط به استارت و روشن شدن موتور ماشین است ممکن است در اثر مشکلاتی قادر به انجام وظیفه نباشند. عدم کارایی فیوز و سوختن آن، یک علت استارت نخوردن ماشین است.

خرابی رله استارت: رله استارت قطعه‌ای است که سبب می‌شود جریان برق از باتری به استارت برسد. این قطعه در عین کوچکی وظیفه مهمی را برعهده دارد. در صورت خرابی رله استارت، هیچ ولتاژی از باتری به استارت موتور نمی‌رسد.

خرابی پمپ بنزین: پمپ بنزین یکی دیگر از قطعات ماشین است که در روشن نشدن ماشین نقش مهمی دارد. اگر صدای پمپ بنزین پیش از استارت ماشین شنیده نشود، یعنی آن پمپ دچار نقص است.

در این صورت پس بستن سوئیچ و باز کردن کاپوت خودرو، شیلنگ سوخت را جدا نموده و در ظرفی قرار دهید و در این هنگام سوئیچ را باز نمایید. اگر پمپ بنزین نقص داشته باشد، هیچ بنزینی از شیلنگ خارج نخواهد شد.

خرابی استارت یا استارتر: استارتر یا استارت قطعه‌ای در ماشین است که وظیفه ایجاد احتراق اولیه را بر عهده دارد. استارت ممکن است در طول زمان دچار فرسودگی شود. در این صورت با چرخاندن سوییچ و بالا آمدن پشت آمپر، ماشین روشن نخواهد شد. این علت، فقط توسط تعمیرکار متخصص رفع می‌شود.

خرابی دینام: هدف از وجود دینام در خودرو، شارژ باتری و تأمین افت فشار برق خودرو است. اگر دینام ماشین دچار خرابی گردد، باتری نمی‌تواند برق استارت را تأمین نماید که، منجر به روشن نشدن ماشین می‌شود.

خرابی سیم کشی: اگر در سیم کشی خودرو اختلال یا فرسودگی ایجاد شود، برق در تمامی مدارها دچار کاهش ولتاژ خواهد شد.

خرابی شمع یا وایر: شمع و وایر که وظیفه جرقه‌زنی موتور را برعهده دارند، اگر دچار نقص باشند، قادر به روشن نمودن موتور نیستند.

خرابی سوئیچ: اگر سوئیچ خودرو دچار شکستگی و خمیدگی باشند، ماشین شما استارت نخواهد خورد. ممکن است این خرابی از محفظه ورودی سوییچ نیز باشد. در صورت چرخاندن سوییچ و روشن نشدن چراغ‌های پشت آمپر ممکن است مشکل از خود سوئیچ یا محفظه ورودی آن باشد.