شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

نکات مهم در خرید و تشخیص اصالت لنت ترمز خودرو

یکی از قطعات مصرفی خودرو که همواره نیاز به بررسی دقیق و تعویض به موقع دارد، لنت ترمز است. این قطعه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به نحوی جزو قطعات ایمنی خودرو محسوب می شود.

با توجه به موارد گفته شده، نقص در عملکرد این قطعه می تواند بسیار خطرساز باشد و جان سرنشینان را تهدید کند. لنت ترمز به مرور زمان، کارکرد خود را از دست می دهد و به اصطلاح، تمام می شود. پس از تمام شدن لنت، باید برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

خرید قطعه اصلی و درست در ایران، می تواند کمی مشکل باشد و نیاز است تا یک سری نکات را مد نظر قرار داد. در ادامه، کارکرد این قطعه را شرح خواهیم داد و این نکات را بررسی خواهیم کرد.

لنت ترمز چیست و چه وظیفه ای دارد؟

لنت ترمز یک قطعه از قسمت چرخ و نیرو محرکه است که در داخل کاسه چرخ قرار دارد. لنت های ترمز معمولا از فلزاتی مانند آهن و مواد آلی و مقدار زیادی گوگرد و کربن ساخته می شود. همچنین، برای بخش بوش ها از موادی مانند فولاد نیز بهره برده می شود.

لنت ترمز وظیفه ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو را دارد. هنگامی که پا را بر روی پدال ترمز فشار می دهید، نیرو از طریق روغن ترمز، بوستر و سیلندر ترمز به لنت منتقل می شود. لنت به دیسک ترمز و یا کاسه ترمز درگیر می شود و از طریق اصطکاک به وجود آمده، خودرو را متوقف می کند.

نکات خرید انواع لنت های ترمز

با توجه به توضیحات داده شده، متوجه شدید که تهیه لنت ترمز و جایگزینی آن، بسیار مهم است. در ادامه، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد به لنت صحیح و اصلی را برای خودروی خود خریداری کنید.

دقت به هولوگرام

یکی از بهترین راه های تشخیص اصالت لوازم یدکی، دقت به هولوگرام درج شده روی بسته بندی محصول است. این هولوگرام، توسط کارخانه تولید شده و جعل آن معمولا کار سختی است. از طرفی، قطعات یدکی تقلبی اغلب هولوگرام ندارند. بنابراین، داشتن هولوگرام اصلی می تواند یکی از راه های تشخیص باشد.

توجه به بسته بندی لنت ترمز

تولید کنندگان قطعات یدکی خودرو، از یک بسته بندی خاص با طرح های ثابت بهره می برند. این بسته بندی ها، بطور عمده در طول زمان تغییر نمی کنند و مشخصات دقیق تولید کننده بر روی آنها درج شده است. بنابراین، توجه به بسته بندی می تواند یک راهنمای خوب برای تشخیص اصالت باشد.

دقت به مدل خودرو و سازگاری لنت

دقت کنید که هر خودرو، سیستم ترمز و لنت ترمز مخصوص به خود را دارد. بر روی هر بسته، مدل یا مدل های مناسب خودرو و سازگاری نیز درج می شود. از این رو، حتما دقت کنید که لنت مخصوص خودروی خود را خریداری کنید. عدم دقت به این نکته، می تواند بار مالی اضافه بر روی دوش شما باشد.

خرید لنت ترمز از نمایندگی های رسمی و معتبر

خرید هر جنسی از تامین کنندگان اصلی و مراکز معتبر، می تواند احتمال تقلبی بودن را بسیار کم کند. خرید لنت ترمز نیز همین طور است و خرید لنت از یک مرجع، می تواند احتمال خرید جنس تقلبی را کم کند. بنابراین، توصیه ما به شما این است که قبل از خرید، در مورد مراکز معتبر کمی تحقیق کنید.

کد تایید اصالت لوازم یدکی

برخی سازندگان قطعات یدکی، سامانه ای مخصوص تایید اصالت لوازم یدکی تدارک دیده اند. این سامانه ها اغلب با سیستم اس ام اس و کد درج شده بر روی کالا کار می کنند. شما با خراشیدن و دسترسی به کد، می توانید از طریق پیام کوتاه از اصلی بودن قطعه خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

توجه به کیفیت ساخت لنت ترمز

اغلب لنت ترمز های تقلبی، کیفیت ساخت پایینی دارند و ایراد های ظاهری را شامل می شوند. برای مثال، یک لنت ترمز تقلبی در قسمت های لبه لنت، برآمدگی های اضافی دارد. این ایراد های ظاهری، مثل وجود براده آهن در قسمت اصلی لنت، می تواند کاملا قابل تشخیص باشد.

لنت ترمز های تقلبی اغلب در قسمت بوش فلزی، رنگ شدگی بی کیفیت دارند. علاوه بر این ایراد های ظاهری، لنت های تقلبی نشانی از تولید کننده ندارند. بنابراین، در حین خرید، حتما به این نشانه های ظاهری و علامت استاندارد، دقت لازم را داشته باشید. ترجیحا قبل از خرید، سعی کنید نمونه های اصلی را در اینترنت مشاهده کنید.