شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

اهمیت خرید لوازم یدکی اصل

در این مقاله به روش‌های تائید اصالت لوازم یدکی و ویژگی‌های خرید جنس با کیفیت برای خودروی خود می‌پردازیم.

آسیب دیدن و خرابی خودروها موضوعی اجتناب‌ناپذیر است که همه ما حداقل یک‌بار در طول زندگی با آن مواجه شده‌ایم. نکته حائز اهمیت برای برطرف نمودن آسیب وارد شده، خرید لوازم یدکی اصل و تعویض نمودن با قطعات یدکی خراب است. بنابراین باید حین انتخاب و خرید آن‌ها دقت کافی داشت و به اصالت و کیفیت آن توجه ویژه‌ای کرد.

خرید لوازم یدکی نامرغوب و بی‌کیفیت نه‌تنها باعث آسیب‌رسانی مجدد و منتقل کردن خودرو به تعمیرگاه شده، بلکه باعث خرابی سایر قطعات مجاور نیز می‌گردد. این موضوع نتیجه‌ای جز اتلاف وقت، انرژی و هزینه را برای ما دربر نخواهد داشت. ما قصد داریم در این مقاله یکسری نکات و روش‌ها را به همه شما عزیزان ارائه دهیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید از اصل بودن لوازم یدکی خریداری‌شده اطمینان حاصل کنید. پس با ما همراه باشید.

خرید لوازم یدکی اصل

تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی حین خرید همواره جزء دغدغه‌های افرادی بوده است که خودروی آن‌ها به‌صورت پیوسته در تعمیرگاه قرار دارد. به این دلیل که طول عمر مفید خودرو و چگونگی عملکرد آن تأثیر مستقیمی در کیفیت قطعات و لوازم یدکی به کار رفته در آن دارد.

استفاده از لوازم یدکی بی‌کیفیت و نامرغوب ممکن است امنیت جانی سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. دلایل زیادی را می‌توان برای وجود قطعات یدکی نامرغوب و تقلبی در بازار لوازم یدکی کشور برشمرد؛

عدم وجود نظارت کافی از سوی دولت در سطح کلان باعث شده که تعدادی از شرکت‌های واردکننده اقدام به واردات قطعات و لوازم یدکی بی‌کیفیت و درجه چندم از کشورهای دیگر کنند که دارای قیمت بسیار ارزان هستند و مصرف‌کنندگان را مجاب به خرید این‌گونه لوازم می‌نمایند. مصرف‌کنندگان نیز در بعضی موارد فقط با توجه به قیمت پایین و عدم در نظرگیری عواقب این کار نسبت به خرید لوازم یدکی تقلبی اقدام می‌نمایند.

افزایش فروشندگان غیرمجاز و نامعتبر یکی دیگر از دلایل وجود لوازم یدکی تقلبی در بازار است. بعضی از فروشندگان با سوءاستفاده از برندهای معتبر و معروف سعی دارند تا قطعات را با نام این شرکت‌ها به فروش برسانند. بنابراین مالکان برای خرید لوازم یدکی اصل دقت کنند که از فروشندگان مجاز و معتبر خریداری نمایند.

فاکتورهایی وجود دارند که می‌توان با توجه به آن‌ها لوازم یدکی اصل را از تقبلی تشخیص داد. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به رنگ بسته‌بندی قطعه (برندهای معتبر همواره از یک رنگ ثابت و به‌خصوص برای بسته‌بندی محصولاتشان استفاده می‌کنند)، نوع نوشتار حک‌شده روی قطعه، نوع پرچ‌کاری، نوع آلیاژ به‌کار رفته در ساخت قطعه و غیره اشاره نمود.

شیوه‌های تائید اصالت لوازم یدکی

بعد از در نظر گرفتن تمامی موارد اشاره شده، تائید اصالت لوازم یدکی بعد از خریداری امری ضروری است. افزایش قیمت لوازم یدکی از یک‌سو و تأثیر مستقیم آن‌ها بر امنیت جانی سرنشینان از سوی دیگر باعث شده که مالکان خودرو بیش از پیش موضوع اصالت لوازم یدکی را جدی بگیرند.

همچنین، افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا بعضی از تولیدکنندگان از مواد نامرغوب استفاده کنند. در نهایت لوازم یدکی تقلبی در بازار عرضه شده و مصرف‌کنندگان چاره‌ای جز خریدشان ندارند. اما روش‌های مختلفی وجود دارد که شما مالکان محترم خودرو می‌توانید از اصالت لوازم یدکی خریداری‌شده اطمینان حاصل کنید.

یکی از طرح‌های خوب دولت در سال‌های اخیر، طرح شناسه دار کردن لوازم یدکی و قطعات جانبی خودرو است. بدین صورت که لوازم یدکی بدون داشتن این کد رهگیری که توسط تولیدکننده بر روی آن درج می‌شود، حق عرضه به بازار را ندارند. این اقدام مثبت در جهت مبارزه با قاچاق این نوع قطعات و همچنین جلوگیری از ورود لوازم یدکی تقلبی به بازار صورت گرفته‌است.

یکی از روش‌های تایید اصالت لوازم یدکی، هولوگرام و برچسب اصالت کالا است. این مورد را می‌توان جزء مهم‌ترین روش‌های تشخیص دانست. زیرا هولوگرام اصل بودن قطعه را تائید کرده و اطلاعات دقیقی راجع به کیفیت، جنس و اعتبار تولیدکننده را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

همچنین، خرید نمودن از مراکز فروش معتبر دارای پروانه مجاز نیز یکی از راه‌های اطمینان بخش برای دسترسی به لوازم یدکی اصل بوده است. این‌گونه مراکز معتبر همواره لوازم یدکی معتبر را تهیه نموده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.