شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

حسگر فشار خودرو

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی، تحول شگرفی در زمینه طراحی و تولید انواع خودرو صورت گرفت.

در گذشته‌های نه چندان دور، راننده برای اطمینان از سلامت خودرو و بررسی وضعیت آن ناگزیر بود تا از خودرو پیاده شود و موارد مختلف را با زحمت فراوان چک کند تا سفری مطمئن را برای خود و سایر سرنشینان اتومبیل تضمین کند.

اما در چند دهه اخیر با ارتقاء سطح دانش و فناوری، صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است، به طوریکه در حال حاضر یک خودرو، از انواع سنسورها یا حسگرها برخوردار است.

بنابراین راننده از داخل اتاق خودرو اطلاعات مناسبی را در رابطه با عملکرد خودرو در اختیار دارد. زیرا سنسورها، اطلاعات مورد نیاز راننده را به وی منتقل و به این ترتیب از بروز حادثه و مشکلات متعدد جلوگیری می‌کنند.

سنسور یا حسگر چیست؟

به قطعه‌ای از لوازم یدکی خودرو که وظیفه سنجش موارد مختلف را بر عهده دارد، حسگر، گیرنده یا سنسور (Sensor) گفته می‌شود.

حسگر به محرک‌های مختلف فیزیکی خودرو با علائم خاصی واکنش نشان می‌دهد و این محرک‌ها را به سیگنال‌های سنجش الکتریکی تبدیل می‌کند. در نهایت نوعی خروجی قابل بررسی را ایجاد می‌کند. در نهایت راننده، خروجی این اطلاعات را برای اطلاع از مشکل در اختیار خواهد داشت.

حسگرها انواع مختلفی دارند و به صورت مکانیکی، نوری یا الکتریکی، مغناطیسی و… به بازار عرضه می‌شوند. تقریبا هیچ یک از اتومبیل‌های انژکتور و کاربراتوری، بی نیاز از انواع حسگرها نیستند.

انواع حسگرهای خودرو بسیار مهم هستند چرا که هرگونه گزارش خطا توسط این حسگرها می‌تواند حاکی از خرابی قطعات یدکی خودرو باشد. یک خودرو حسگرهای مختلفی مانند سنسور فشار داخل مانیفولد، سنسور دور موتور، سنسور دریچه گاز، سنسور دمای هوای ورودی، سنسورهای اکسیژن، سرعت، جریان هوا، موقعیت میل سوپاپ، سطح بنزین، فشار روغن و… دارد. اما یکی از مهم‌ترین حسگرهای اتومبیل، حسگر فشار خودرو است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

حسگر فشار خودرو چیست؟

دقت کنید که اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار مهم است، زیرا می‌توان حسگر فشار خودرو و سایر سنسورها را در نقاط مختلف خودرو به کار گرفت. بنابراین سلامت حسگر فشار خودرو و دیگر لوازم یدکی اتومبیل بسیار حائز اهمیت است.

حسگر فشار روغن، یک نوع از حسگر فشار خودرو است که روشن شدن چراغ آن نشانگر افت فشار روغن در خودرو است که در این صورت لازم است هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

سنسور فشار هوا نیز یکی از مهم‌ترین انواع حسگر فشار خودرو است که در خودروهای مجهز به توربوشارژر، وظیفه اندازه‌گیری فشار هوای توربوشارژر را بر عهده دارد.

حسگر فشار ریل نیز یکی دیگر از مهم‌ترین انواع حسگر فشار خودرو است. این قطعه وظیفه سنجش میزان فشار موجود در پشت انژکتور را بر عهده دارد و پس از اندازه‌گیری، گزارش خود را به ECU منتقل می‌کند.

تا به این قسمت از مطالب متوجه میزان اهمیت حسگر فشار خودرو یا همان سنسور فشار خودرو شده‌اید. بنابراین لازم است از اصالت لوازم یدکی خودرو به ویژه حسگر فشار خودرو اطمینان کامل حاصل کنید.

وظایف حسگر فشار خودرو و اهمیت آن

لازم است همیشه از اصالت لوازم یدکی خودرو اطمینان داشته باشید. همانطور که اشاره کردیم، حسگر فشار خودرو یک قطعه برای اندازه‌گیری فشار است که فشار را به عنوان یک پارامتر مکانیکی، تبدیل به سیگنال خروجی الکتریکی می‌کند.

سنسور فشار خودرو را در موارد زیادی می‌توان با قیمتی ارزان و مقرون به صرفه تهیه کرد. اما گاهی اوقات، کاربری حسگر فشار خودرو بسیار ویژه و حساس می‌شود. بنابراین باید به اصالت آن دقت خاصی داشت و کمی بیشتر هزینه کرد. چرا که نقص فنی قطعات مختلف خودرو مانند حسگر فشار خودرو، می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است از اصالت لوازم یدکی خودرو و به ویژه سلامت حسگر فشار خودرو اطمینان کامل حاصل فرمایید.

دلایل و نشانه های خرابی حسگر فشار خودرو

سلامت و اصالت لوازم یدکی خودرو به شدت مهم است زیرا اگر سنسور فشار هوا عملکرد درستی نداشته باشد، دستورات آن مبنی بر باز و بسته شدن دریچه ورودی هوا توسط ECU مختل می‌شود. بنابراین اگر حسگر فشار هوا وظیفه و عملکرد خود را به خوبی انجام ندهد، دستورات نادرستی توسط ECU صادر می‌شود. در نتیجه موجب اختلال در زمان جرقه زدن و بهم خوردن نسبت سوخت و هوا در عملکرد خودرو می‌شود.

اگر اتومبیل شما لرزش داشته باشد یا میزان مصرف سوخت آن بیش از حد معمول باشد و از اگزوز بوی نامطبوعی را احساس کنید، این موارد نشانگر اختلال در عملکرد حسگر فشار خودرو هستند.

البته دوده گرفتن سر شمع‌ها، ریپ زدن خودرو، کاهش ناگهانی قدرت موتور و بلافاصله خاموش شدن خودرو پس از روشن کردن آن نیز از جمله نشانه‌های خرابی حسگر فشار خودرو هستند.

سنسور خودرو ممکن است به دلیل کارکرد طولانی مدت، زنگ‌زدگی و جرم‌گرفتگی نوک حسگر، ایجاد شوک ناگهانی به حسگر، نشت خلاء در مانیفولد (MAP) خراب شود. البته خوردگی و پوسیدگی لوله متصل به ورودی هوا و دیگر اتصالات و حتی خوردگی یا وجود نقص در سیم‌کشی حسگر فشار هوا، از جمله دلایل اختلال در عملکرد حسگر فشار خودرو هستند.

خدمات شرکت مبتکران توسعه و تجارت شناسا

از بررسی مطالب عنوان شده متوجه اهمیت بالای تایید اصالت لوازم یدکی خودرو شدید. همانطور که پیش‌تر وعده دادیم، راهکار مناسبی را به جهت تایید اصالت لوازم یدکی خودرو مورد نظرتان ارائه می‌دهیم.

شما عزیزان می‌توانید برای اطمینان از کیفیت و سلامت حسگر فشار خودرو و دیگر قطعات و لوازم یدکی انواع خودروها، به خدمات شرکت مبتکران توسعه و تجارت شناسا اعتماد کنید. این شرکت خدمات مختلفی مانند فروش هولوگرام، کد شناسا، ثبت اطلاعات تامین‌کنندگان در سامانه جامع تجارت، گارانتی قطعه، استعلام پیامکی و… را بطور مستقیم ارائه می‌کند.

خدمات غیر مستقیم این شرکت، شامل خدمات بیمه اعم از تکمیلی، عمر و سایر، خدمات آموزشی، حقوقی، تبلیغات در سایت و از همه مهم‌تر بیمه قطعه از طریق کارگزاری بیمه است. بنابراین سلامت و کیفیت حسگر فشار خودرو خود و سایر قطعات اتومبیل‌تان را از شناسا بخواهید.