شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

ترموستات خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

ترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند.

ترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند. بنابراین ، هنگامی که خودرو را برای اولین بار در صبح روشن میکنید ، موتور در اسرع وقت به دمای کار می رسد. هنگامی که دمای موتور به حد لازم می رسد، ترموستات باز می شود تا بیش از حد گرم نشود

ترموستات خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

ترموستات خودرو در واقع یک سوئیچ است که می تواند دمای آب موتور را در سطح مطلوبی ثابت نگه دارد و از متعادل بودن دمای حرارت موتور اطمینان حاصل میکند. تا زمانی که موتور کار می کند، پمپ گردش موتور دائما در داخل موتور و سیستم خنک کننده می چرخد و از گرم شدن بیش از حد دما جلوگیری می کند.

با این حال ، هنگامی که خودرو را برای اولین بار روشن می کنید ، این روند حتی با وجود سرد بودن آب ادامه می یابد. برای اینکه موتور به دمای کارکرد استاندارد برسد.

ترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است ، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند. بنابراین ، هنگامی که خودرو را برای اولین بار در صبح روشن میکنید ، موتور در اسرع وقت به دمای کار می رسد.

هنگامی که دمای موتور به حد لازم می رسد ، ترموستات باز می شود تا بیش از حد گرم نشود و آب در سیستم خنک کننده شروع به گردش کند و به این ترتیب ترموستات به کار خود ادامه می دهد. حتی اگر ترموستات باز شود و آب در گردش باشد، با افزایش مجدد دما ، سنسور حرارت، وضعیت را تشخیص داده و فن را روشن می کند.

ساختار ترموستات خودرو

ترموستات ها با توجه به مدل و برند خود و همچنین مدل خودرو دارای تفاوت های فیزیکی هستند ، اما عملکرد همه آن ها یکسان است. در برخی از وسایل نقلیه ، دمای آب در ۸۹ درجه باز می شود، در حالی که در برخی دیگر در ۷۵ درجه باز می شود. اما به طور کلی ، نحوه عملکرد یکسان است.

ترموستات همواره با ساختار مشابهی در همه خودروها ساخته شده و هیچ قطعه دیگری بر روی آن استفاده نشده است. ترموستات خودرو به طور کلی از مواد زرد رنگی تولید می شود. جیوه موجود در وسط آن با افزایش دما شروع به انبساط کرده و شیر را در انتها فشار می دهد و در نتیجه اجازه عبور آب را می دهد.

خطاهای ترموستات خودرو

با اینکه یکی از قسمت های ساده ی خودرو است، اما در صورت خرابی می تواند آسیب های جدی به همراه داشته باشد. بنابراین اصالت کالا و اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار حائز اهمیت است و بایستی با دقت و وسواس بالایی انتخاب شود. برای انتخاب و خرید با کیفیت ترین انواع ترموستات می توانید به آدرس سایت www.shenasa.co.ir مراجعه نمایید.

می توان انواع خطاهای ترموستات خودرو را به ۳ دسته تقسیم بندی کرد.

۱- ترموستات همیشه باز: زمانی که موتور را برای اولین بار روشن می کنید، موتور باید در اسرع وقت به دمای نرمال عملکرد (۸۹ درجه) برسد. وقتی ترموستات باز می ماند، نمی توان به دمای نرمال رسید، زیرا آب موتور به طور مداوم در بین موتور و رادیاتور در حال گردش است. در این حالت، خودرو عملکرد پایینی خواهد داشت و سوخت بیشتری مصرف می کند. علاوه بر این ، اگر زمستان باشد ، بخاری به طور کامل گرم نمی شود.

در گذشته ، ترموستات ها در تابستان از اتومبیل برداشته می شدند تا بیش از حد گرم نشود. شاید حتی شنیده باشید که ترموستات تابستانی و زمستانی وجود داشته است! در تابستان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، ترموستاتی کم باز شونده، و در زمستان ترموستاتی با دهانه بالا نصب می شد تا ماشین به راحتی گرم شود. در خودروهای امروزی نیازی به چنین چیزی نیست و کارخانه ها تنها یک نوع ترموستات با درجه استاندارد تولید می کنند.

۲- ترموستات بسته می ماند: می توان گفت که بسته ماندن ترموستات خودرو در تمام مدت خطرناک ترین وضعیت است. زیرا اگر زود تشخیص داده نشود، می تواند آسیب بزرگی به موتور وارد کند. اگر ترموستات به میزان لازم باز نشود ، دما همچنان افزایش می یابد زیرا آب موتور به رادیاتور نمی رود و سرد نمی شود. ترموستات باید باز باشد تا گردش استاندارد آب و دمای حرارت مطلوب اتفاق بیفتد.

۳- تاخیر در باز شدن ترموستات: خودروسازان درجه باز شدن ترموستات را بین ۷۵ تا ۸۹ درجه تعیین می کنند، هرچند که این فاکتور بر اساس مارک ترموستات و مدل خودرو متفاوت است. به عنوان مثال ، اگر ترموستات ، که باید در ۸۵ درجه باز شود ، در ۹۵ درجه باز شود ، دمای نرمال موتور، از حد استاندارد تجاوز می کند و این به موتور آسیب می رساند.