شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

آشنایی با کاسه نمد و نحوه عملکرد آن

کاسه نمد یکی از قطعات ماشین است که برای جلوگیری از نشت روغن و یا گریس در محیط کار به محیط خارجی و جلوگیری از ورود گرد و غبار، خاک ، گل و … استفاده می شود.

کاسه نمد یکی از قطعات ماشین است که برای جلوگیری از نشت روغن و یا گریس در محیط کار به محیط خارجی و جلوگیری از ورود گرد و غبار، خاک ، گل و … استفاده می شود. علاوه بر کاربرد ورود مواد خارجی از محیط بیرون به داخل سیستم، استفاده از آنها برای آب بندی مایعات غیر روغنی، ذرات جامد پودری و گازهای مختلف نیز رایج است

کاسه نمد یکی از عناصر ماشین است که بر روی شفت های دوار در سیستم های مکانیکی کار می کند و برای جلوگیری از نشت روغن و یا گریس در محیط کار به محیط خارجی و جلوگیری از ورود گرد و غبار ، خاک ، گل و غیره استفاده می شود.

علاوه بر کاربرد ممانعت از ورود مواد خارجی از محیط بیرون به داخل سیستم، استفاده از آنها برای آب بندی مایعات غیر روغنی ، ذرات جامد پودری و گازهای مختلف نیز رایج است. کاسه نمد عملکرد اساسی خود را در محیط هایی که روان کننده موثری وجود دارد که امکان نشت روغن را فراهم می کند، ارائه می دهد.

آشنایی با کاسه نمد و نحوه عملکرد آن

وظایف اصلی کاسه نمد

  1. حفاظت از بلبرینگ ها
  2. محافظت از روغن ها و مایعات در برابر آلودگی ها
  3. برای جلوگیری از ورود آب یا مایعات به سایر تجهیزات
  4. جلوگیری از نشت روغن و مایعات

مهمترین مسئله در اینجا، این است که کاسه نمد به خودی خود امکان آب بندی را فراهم نمی کند، بلکه به همراه شفت، محفظه کاسه، صفحه ثابت (که در بازار کوپلینگ یا فلنج نیز نامیده می شود)  یک سیستم آب بندی کامل را تشکیل می دهند. بنابراین، سیستم باید به طور کلی برای بهترین عملکرد آب بندی مورد ارزیابی قرار گیرد. در غیر این صورت ، حتی بهترین کاسه نمد نیز ممکن است در مدت کوتاهی شروع به نشت کند.

بنابراین اصالت کالا و اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار حائز اهمیت است و بایستی با دقت و وسواس بالایی انتخاب شود. برای انتخاب و خرید با کیفیت ترین انواع کاسه نمد می توانید به آدرس سایت www.shenasa.co.ir مراجعه نمایید.

وظایف اصلی کاسه نمد

اجزای اصلی یک کاسه نمد معمولی

  1. لبه آب بندی اصلی کاسه نمد:

این بخش، عنصر اصلی کاسه نمد است که آب بندی پویا را انجام می دهد. این جزء اساسی است که به طور پیوسته با ایجاد نیروی شعاعی بر روی محور متحرک، از نشت روغن جلوگیری می کند و دارای یک فنر مارپیچی شکل در کاسه نمدهای روغن معمولی است. هندسه آن بنا به شرایط استفاده، تعیین می شود.

  1. لبه آب بند:

این ناحیه خطی لب نمدی است که مستقیما با شفت در تماس است. همانطور که مورد اول اصلی ترین و مهمترین جزء کاسه نمد است ، لبه آب بند هم بحرانی ترین قسمت لبه آب بندی اصلی کاسه تلقی میشود. ضروری است که هیچ آسیبی در این لبه، قبل از مونتاژ یا در حین کار رخ ندهد.

  1. چسباندن لبه

این قسمت وظیفه تماس بین شفت و لبه در امتداد لبه آب بندی، پس از اتصال نمد به شفت را بر عهده دارد.

  1. لبه گردگیر:

از ورود گرد و غبار ، خاک ، گل و سایر مواد خارجی موجود در محیط بیرون به داخل سیستم جلوگیری می کند. همچنین، یک محفظه ای بین لبه اصلی و لبه گردگیر در کاسه نمدهای کلاسیک وجود دارد که اطمینان می دهد گریس اعمال شده، در این قسمت حفظ می شود. بسته به محل استفاده، می تواند از متریال مختلفی تولید شود.

  1. حلقه فلزی

این بخش، سفتی و استحکام کافی و لازم را به قطعه می دهد و اطمینان می دهد که نمد محکم در شکاف قرار گرفته است. در کاربردهای شفت دوار، حرکت عنصر آب بندی در شکاف هرگز مطلوب نیست و می تواند مشکلات عملکردی جدی در خودرو ایجاد کند. لذا این قسمت نقش مهمی را بر عهده دارد.

  1. قطر خارجی کاسه نمد

کاسه نمدهای چرخشی، محکم در محفظه نصب شده اند و قطر خارجی نمدی در محفظه ثابت است ، مگر در موارد خاص و استثنایی. این ناحیه آب بندی ثابت را در سطح قسمتی که با آن تماس می گیرد، فراهم می کند. بسته به شرایط کاربرد ، ممکن است از مواد فلزی یا پلاستیکی طراحی شده باشد.

  1. تیغه جلویی

در کاربردهای معمولی، طرفی که معمولاً فنر به آن متصل است ، تیغه جلویی کاسه نمد شناخته می شود.

  1. صفحه عقب

این بخش، سطحی است که بیشتر با محیط خارجی در ارتباط است و بنابراین در معرض تأثیرات بیرونی بوده و عمود بر محور شفت و در تماس با سیال آب بندی شده قرار دارد. بسته به شرایط کاربرد، ممکن است دارای یک  روکش پلاستیکی یا سطح فلزی باشد و این بیشتر به ترجیح کارخانه سازنده بستگی دارد.