شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

بوش سیلندر چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور خودرو از طریق ترکیب سوخت با هوا و احتراق و به حرکت در آمدن پیستون ها، قدرت تولید می کند. این قدرت از طریق گیربکس و قطعات محرک به چرخ ها انتقال داده شده و خودرو را به حرکت در می آورد.

اما قطعات موتور و خودرو صرفا به این قطعات محدود نمی شود. قطعات بسیار زیادی در این مسئله درگیر هستند تا موتور خودرو به درستی عمل کند. یکی از این قطعات، بوش سیلندر است.

بوش سیلندر چیست؟

بوش سیلندر را می توان یکی از مهم ترین قطعات موتور خودرو دانست. این قطعه، در واقع یک استوانه فلزی تو خالی است که پیستون را در حین حرکت، در زاویه و مسیر درست خود نگه دارد. دور پیستون را این بوش فلزی پر کرده و پیستون حین حرکت، در این استوانه بالا و پایین می شود.

چرا این بوش در موتور خودرو بسیار مهم است؟

در یک حرکت عادی، بدون اینکه بخواهیم به موتور خودرو فشار وارد کنیم، پیستون در هر دقیقه ۳ هزار بار بالا و پایین می شود. این پیستون درون بوش سیلندر در حال حرکت است که دائما روغن کاری می شود تا اصطکاک به حداقل برسد. بالای این پیستون و در کنار بوش، احتراق رخ می دهد که حرارت بسیار بالایی تولید می شود. هر گونه اختلال در عملکرد بوش، مستقیما روی عملکرد پیستون و موتور تاثیر می گذارد.

انواع بوش سیلندر

بوش سیلندر خود چندین نوع دارد که هر کدام، روش تولید متفاوتی دارند. بطور کلی، دو نوع بوش جدا شدنی (تر) و بوش جدا نشدنی (خشک) داریم. در این قسمت با انواع این بوش ها آشنا خواهید شد.

بوش جدا نشدنی (خشک)

این نوع بوش سیلندر عمدتا در موتور های قدیمی تر پیدا می شود. روش تولید این نوع بوش به این صورت است که ابتدا بلوک سیلندر ریخته گری شده و تولید می شود. در قالب ریخته گری، اندازه سیلندر ابتدا کوچکتر از اندازه حقیقی و طراحی شده قالب گیری می شود.

بعد از قالب گیری، بلوک سیلندر ماشین کاری شده و سپس آب کاری می شود. بعد از این مراحل، با دقت بسیار بالا اندازه سیلندر تراشکاری شده و اندازه دقیق مورد نظر بوش سیلندر به دست خواهد آمد. مشکلی که این نوع بوش دارد این است که برای تعمیر، حتما باید تراش خورده شود، زیرا امکان جدا شدن و تعویض وجود ندارد. به همین دلیل، بعد از تعمیر از پیستون بزرگتر برای خودرو استفاده خواهد شد. دلیل اصطلاح خشک به این دلیل است که دیواره سیلندر با آب کاری حین تولید، تماس نخواهد داشت.

بوش جدا شدنی (تر)

این نوع بوش سیلندر، ضخامتی بیشتر از بوش جدا نشدنی دارد و مستقیما با آب خنک کاری در موتور در تماس است. به همین دلیل است که این نوع بوش، با نام بوش تر نیز شناخته می شود. این نوع بوش عموما از آلیاژ چدن ساخته شده و به روش گریز از مرکز تولید می شود و ضخامتی تا ۸ میلیمتر دارد. مزیت این نوع بوش، این است که برای تعمیر، می توان آنرا جدا و تعویض کرد و نیاز به تراشکاری و استفاده از پیستون بزرگتر نیست.

نکات خرید بوش سیلندر

حین خرید بوش سیلندر، چند نکته وجود دارد که باید حتما آنها را در نظر گرفت و به آنها توجه کنید. عدم دقت به این نکات می تواند باعث خرابی موتور خودروی شما و خسارات بسیار سنگین شود.

اصالت لوازم یدکی

اصالت لوازم یدکی مهم ترین و اصلی ترین نکته ای است که شما باید به آن توجه داشته باشید. بوش ها باید با ابعاد دقیق ساخته شده و آلیاژ فلز آنها بسیار اهمیت دارد. ابعاد نادرست در بهترین حالت، درون سیلندر موتور قرار نمی گیرد. اما آلیاژ بد در اثر حرارت باعث می شود که ابعاد آن تغییر کند و به پیستون و دیگر قطعات موتور، آسیب جدی وارد شود.

خرید قطعه صحیح

هر موتور با توجه به طراحی و مهندسی صورت گرفته، قطعه مورد نیاز آن با سایر موتور ها متفاوت است. بوش سیلندر هم از این قائده مستثنی نیست و ابعاد و آلیاژ آن متناسب با موتور طراحی و تولید می شود. این آلیاژ همانطور که قبلا گفته شده بود بر تحمل حرارتی و تغییر ابعاد در دما های مختلف بسیار تاثیر گذار است. بنابراین حتما باید دقت داشته باشید که قطعه مناسب را خریداری کنید.