شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

منیفولد چیست؟

در این مقاله سعی داریم تا درباره یک قطعه مهم در ماشین به نام منیفولد بحث کنیم.

محل قرار گیری منیفولد، انواع منیفولد، نقش آن، نحوه کار کردن ماشین در نبود این قطعه و غیره، از مواردی است که با خواندن این متن می توان در این زمینه ها اطلاعاتی بدست آورید.

خیلی از راننده ها با قطعه منیفولد آشنا نیستند. زمانی که شما ماشین خود را روشن میکنید، موتور ماشین برای به حرکت درآمدن به سه مولفه اساسی نیاز دارد که عبارتند از هوا، سوخت و جرقه؛ سوخت از طریق انژکتور(در خودرو های کاربراتوری، سوخت و هوا در کاربراتور با هم مخلوط میشوند و به سیلندر راه پیدا میکنند) به صورت افشانه درون سیلندر پاشیده میشود، جرقه از طریق شمع ها و هوای ورودی به موتور از طریق چند راهه ورودی(منیفولد هوا) وارد موتور شده است و باعث تکمیل شدن سیکل کاری موتور، چرخاندن میل لنگ و در نهایت به راه افتادن ماشین میشود.

منیفولد” به معنای چند ظرفیتی یا چند راهه هم به کار میرود. این قطعه در دو نوع چند راهه ورودی(هوا) و خروجی (دود) در ماشین وجود دارند. نه تنها در موتور خودرو، ورود هوا مهم است بلکه خروج سریع دود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این عمل وظیفه چند راهه است تا دود را از سرسیلندر به اگزوز ها هدایت کند.

توجه داشته باشید که اصالت کالا را در نظر بگیرید. اصالت لوزم یدکی خودرو تاثیر بسیار زیادی بر راندمان خودروی شما میگذارد. شما میتوان اطلاعات مربوط به کالای اورجینال را از سایت شناسامطالعه کنید تا در هنگام خرید دچار مشکل نشوید

منیفولد ماشین کجا قرار دارد و وظیفه آن چیست

همانطور که گفتیم، چند راهه ها به دو نوع دسته بندی میشوند؛ چند راهه ورودی که از فیلتر هوا تا محل اتصال با سیلندر را شامل میشود. این قسمت وظیفه انتقال هوا به داخل سیلندر را بر عهده دارد. قرار گیری فیلتر هوا به دلیل جلوگیری از ورود ناخالصی و ریزگرد های موجود در هوا است.

ورود ریزگرد ها باعث آسیب رساندن به موتور می شود. از طرف دیگر منیفولد خروجی(دود) از محل اتصالی که بر روی سیلندر وجود دارد؛ باعث ورود دود به آن میشود. سپس با هدایت کردن دود به اگزوز ها باعث خارج کردن آن از موتور میشود. روند کار به این صورت است که در ابتدا هوا از چند راهه ورودی وارد سیلندر می شود.

سیلندر آن را با سوخت مخلوط می کند و با احتراق آن، موجب تشکیل دود در موتور میشود. دود توسط سوپاپ در مجرای منیفولد (چند راهه یا چند ظرفیتی)خروجی قرار میگیرد. دود با گذشت از سنسور اکسیژن، کاتالیزور و بافلر به لوله اگزوز میرسد و از آن طریق از چرخه کاری اتومبیل خارج میشود.

جنس چند راهه ها

این وسیله به دلیل قرارگیری در نزدیکی خودرو و همچنین عبود دود های بسیار داغ از قسمت خروجی باعث میشود تا چند راهه همواره در دمای بالای کاری قرار بگیرد. جنس این مواد باید به گونه ای باشد که در دماهای بالا تغییر خواص ندهند(فلز به کار رفته نباید به افزایش دما واکنش نشان دهد).

چدن و آلومینیوم و گاهی هم آلیاژ این فلز ها با پلاستیک میتواند جنس این جز از خودروی شما باشد. در خودروهایی از استیل و آلومینیوم های تقویت شده نیز استفاده میکنند

واشر منیفولد(چند راهه)

چند ظرفیتی ها در محل اتصال با سیلندر با استفاده از واشر های فلزی آب بندی شده اند تا باعث نشتی اکسیژن و کربن دی اکسید نشود. اگر واشر چند راهه خروجی نشتی داشته باشد باعث عبور ترکیبی با غلظت نادرستی از هوا و سوخت از سنسور اکسیژن میشود.

همین دلیل باعث تشخیص غلط سنسور اکسیژن و رسیدن اطلاعات غلط به ایسیو(ECU) خودرو شده است. این امر سبب افشانه کردن(اسپری) بیشتر سوخت در سیلندر خواهد شد که بالا رفتن مصرف سوخت خودروی شما را منجر خواهد شد. وجود نشتی در منیفولد ورودی هم باعث کاهش تنفس موتور(رسیدن هوا به درون سیلندر) و در پی آن افزایش سوخت و پایین آمدن راندمان و همچنین گاز نخوردن ماشین را سبب میشود.

با آب بندی مناسب و بازدید های منظم میتوان از نشتی اکسیژن و همچنین دود خروجی ماشین جلوگیری کرد تا خودرو به بهترین نحو کار کند. واشر منیفولد هم(مانند دیگر لوازم یدکی خودرو) احتیاج به هولوگرام های اصالت کالا دارد. هولوگرام ها اصالت لوازم یدکی خودرو در سایت شناسا معرفی شده اند.

نشانه های خرابی چند راهه

اصالت لوازم یدکی خودرو از مواردی است که در نبود آن، قطعه خریداری شده به سرعت از بین میرود. یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت و پایین آمدن راندمان موتور خرابی منیفولد است(هر چند قطعات دیگری نیز در این امر تاثیرگذار هستند و باید آنها هم بررسی شود).

اختلال در امر خروج دود باعث میشود تا موتور به دمای بالایی برسد و در اصطلاح عامیانه باعث خفه کردن موتور بشود. خراب شدن واشر منیفولد باعث نشتی هوا میشود و این امر با بالا رفتن دور موتور، سبب ایجاد صدایی مانند زوه میشود. با شنیدن این صدا باید به بررسی و تعویض این قطعه اقدام کنید

تیونینگ خودرو

چند راهه های فابریکی کارخانه معمولا نمی توانند راندمان کافی را از موتور ماشین دریافت کند و این امر باعث کاهش نیرو و گشتاور موتور میشود. ابزاری مانند کیت مکش هوا و هدرز در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند. کیتمکش هوا جایگزین چندراهه ورودی می شود و با داشتن لوله ای بلند و زاویه ملایم (زاویه 90 درجه و کمتر از آن، باعث ایجاد ترافیک در اکسیژن رسانی به موتور میشود) باعث رسیدن هوا خنک به داخل موتور میشود.

در مقایسه با فابریک کارخانه، بسیار موثرتر خواهد بود. اجناس فابریک در مجاورت موتور قرار دارند و مانع از ورود هوایی با دمای پایین به درون موتور میشوند(هوای خنک راندمان موتور را افزایش میدهد). قرار گیری کیت مکش هوا به گونه ای است که شرایط موتور را مطلوب تر میکند.

وسیله دیگری که در تیونینگ چند ظرفیتی وجود دارد هدرز است که با قرار گیری به عنوان منیفولد خروجی میتواند روند خروج دود را تسریع کند. خروج سریع دود عملکرد موتور را دو چندان میکند.