شناسا

اصالت لوازم یدکی خودرو

نکات خرید شمع خودرو

یکی از مهم ترین نکات نگهداری خودرو، سرویس های دوره ای و منظم آن است. تعویض شمع خودرو نیز یک بخش مهم و حساس این سرویس ها است. به همین دلیل در ادامه، به نکات خرید و تعویض شمع میپردازیم.

سرویس دوره ای خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین و موثر ترین نکات برای کاهش هزینه های نگهداری خودرو، انجام به موقع سرویس های دوره ای است. این عمل، شما را از هزینه ها و خسارات سنگین دور نگه می‌دارد و موجب عمر طولانی تر قطعات، عملکرد مناسب، ایمن و بهینه سازی مصرف سوخت می شود. عدم انجام سرویس ها به طور قطع می تواند آسیب های جدی را به قطعات خودرو وارد کند.

شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو وظیفه احتراق سوخت را دارد. هنگامی که سوخت از طریق پمپ از باک خودرو به موتور خودرو منتقل می‌شود، برای ایجاد قدرت نیاز به احتراق دارد. احتراق سوخت از طریق یک جرقه که در نوک شمع و به وسیله بار الکتریکی ایجاد می شود. این احتراق موجب به حرکت در آمدن پیستون ها شده و به وسیله انتقال حرکت، خودرو می تواند حرکت کند. شمع خودرو نیز همانند دیگر قطعات مصرفی خودرو مانند فیلتر ها، روغن و غیره یک عمر مشخص دارد و باید به موقع تعویض گردد.

نکات خرید شمع خودرو

عدم استفاده از شمع خودروی با کیفیت و مناسب خودرو می تواند خسارت های زیادی را با خود به همراه داشته باشد. هنگام انتخاب شمع خودرو لازم است که به چند نکته توجه کنید:

اصالت شمع خودرو

همیشه تشخیص اصالت لوازم یدکی خودرو کار سختی نیست و با کمی ترفند ساده می توان از تقلبی تشخیص داد. شمع های اصلی به دلیل استفاده از آلیاژ استاندارد و کیفیت بالا، عمر طولانی تر و جرقه قدرتمند تری دارند و از خام سوزی جلو گیری می کنند. به همین دلیل استفاده از نوع اصلی آن بسیار مهم است.

جنس الکترود

قبل از هر چیزی هنگام خرید شمع خودرو به جنس فلز الکترود آن دقت کنید. شمع های با طول عمر بالا عموما از دو فلز گران قیمت پلاتینوم و اریدیوم ساخته شده اند. استفاده از انواع دیگر شمع ها برای خودرویی که از این دو نوع استفاده می کنند، موجب خسارت به اجزای دیگر خودرو به خصوص موتور می شوند. این مساله در طولانی مدت با خرج های سنگین خود را نشان خواهد داد.

پایه رزوه شمع خودرو

هر مدل از انواع شمع خودرو اندازه پایه مختص به خود و رزوه مختص به خود را دارد. کوتاهی و بلندی پایه شمع ممکن است باعث شود که ایجاد جرقه زنی برای آغاز به کار موتور خودرو کافی نباشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم در این خصوص نیز به ارتفاع پایه شمع اصلی نصب شده بر روی خودروی خود دقت کنید. همچنین به دفترچه راهنما توجه لازم را داشته باشید.

کد حرارتی

هر کدام از انواع شمع خودرو از یک کد حرارتی مختص به خود برخوردار است. اصولا میزان این کد حرارتی در بازه ۴۵۰ تا ۸۰۰ سانتیگراد است. یادتان باشد نوع موتور و همین‌ طور سوخت خودروی شما در تشخیص درست میزان این حرارت بسیار اهمیت دارد.

نکته بسیار مهم: فراموش نکنید که شمع ‌‌هایی با کد حرارتی کمتر از ۴۵۰ باعث خام سوزی بنزین و یا گاز طبیعی می شود. همچنین بیشتر از ۸۰۰ درجه سانتیگراد نیز باعث ایجاد صدماتی جدی به موتور و دیگر قطعات می‌شود.

تعداد الکترود ها

شمع خودرو معمولا آنچه که در ذهن عموم صاحبان خودرو است یک سر الکترود دارد. اما گاها برای برخی از موتور ها یا سوخت های مختلف از شمع با چند سر الکترود استفاده می شود.

گاها شمع خودرو ها، تعداد متفاوتی الکترود دارند. نمونه هایی که بیش از ۱ الکترود دارند، عموما حاوی ۲ تا ۴ الکترود هستند. از این گونه شمع ها برای خودرو های گازسوز یا دوگانه سوز استفاده می شود.

نوع سر الکترود مرکزی (مثبت)

سر الکترود های شمع می تواند اشکال هندسی مختلفی داشته باشد. سر الکترود مرکزی در شمع خودرو یکی از سه شکل زیر را دارد:

سر سوزنی
استاندارد
سر V شکل

مدل سوزنی سر الکترود موجب می شود که دقت و قدرت جرقه زنی بیش از دو مدل دیگر باشد. از طرفی قیمت مدل شمع سوزنی نیز گران تر از مدل های دیگر و همچنین دوام آن ها کمتر است.

اندازه گپ دو سر الکترود

اندازه گپ (GAP) یا فاصله بین دو سر الکترود منفی و مثبت نیز باید در شمع خودرو استاندارد باشد. اگر این اندازه بیش از حد بلند یا کوتاه باشد به احتمال بسیار زیاد باعث اختلالات زیر می شود.

احتراق ناقص سوخت
ایجاد سر و صدا و لرزش در موتور
افزایش گازهای خروجی گلخانه ای و بیش از حد مجاز از اگزوز
کاهش توان موتور