شناسا

تایید اصالت لوازم یدکی خودرو

بوستر ترمز

بسیاری از افراد با نحوه کار کردن بوستر آشنایی ندارند و گاها این قطعه را نمی‌شناسند.

بسیاری از افراد با نحوه کار کردن بوستر آشنایی ندارند و گاها این قطعه را نمیشناسند. در این مقاله به معرفی بوستر ترمز می پردازیم. تاریخچه آن را بررسی میکنیم و در ادامه به اجزای درون بوستر اشاره ای کوتاه میکنیم. در آخر هم به شرایطی که ترمز خالی کرده است نگاهی می اندازیم.

بوستر ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو همانند موتور و چرخ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بوستر ترمز در سیستم ترمزگیری نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. پدال ترمز زیر پای راننده قرار دارد و او در شرایط نیاز با فشردن آن باعث توقف خودرو میشود. آیا نیروی پا برای نگهداشتن خودرویی که به طور مثال با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در حال حرکت است؛ کافی است؟! جواب این سوال خیر است. به همین دلیل در سیستم ترمز گیری ماشین به قطعه ای نیاز است تا نیروی پا را تشدید کند (BOOSTER به معنای تقویت کننده است). بوستر ترمز از اجزای خاصی تشکیل شده اند (در ادامه به آنها می پردازیم). در کنار اهمیت این قطعه، اصالت کالا و به صورت کلی تر، اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار مهم است. ترمز از قطعات مهم و ضروری خودرو هستند که اگر جنس نامرغوبی برای آن در نظر گرفته شود باعث به خطر افتادن جان سرنشینان خواهد شد.پس در خرید و تهیه این قطعه از اصالت آن آگاه شوید.

بوستر ترمز  در کجا قرار دارد؟

بوستر یک قطعه مشکی رنگ و استوانه ای شکل(استوانه ای نه چندان منظم، با ارتفاع کم) است. درون آن قطعاتی وجود دارد. بوستر نیروی وارده از سمت راننده را با فرآیندی جالب که در ادامه بحث خواهیم کرد، تقویت میکند تا ترمز گیری با فشار کمتر هم مقدور باشد. وظیفه دیگر وسیله، ترمز گیری نرم است. این قطعه از یک طرف به پدال ترمز متصل است و از طرف دیگر به سیستم جلوبندی (ترمز و لوله هیدرولیک ترمز) متصل است. بوستر ترمز باید توسط سوپاپ یک طرفه به منیفولد هوا موتور متصل باشد. به همین دلیل در قسمت پشت موتور قرار میگیرد. این سیستم ترمز برای ترمزگیری دیسکی قرار داده میشود و ترمز کاسه ای فاقد بوستر (جداگانه) است. این قطعه دارای انواع مختلفی هستند. بوستر دوبل به مدلی گویند که دارای ابعاد بزرگتری است. بدیهی است که بزرگتر بودن آن نشانه قوی تر بودن آن است.

بوستر ترمز ماشین

برای مشاوره و اطلاع از خدمات با ما در تماس باشید

بوستر ترمز، انقلابی در صنعت خودرو سازی

در گذشته بسیاری از رانندگان برای ترمز گیری مجبور بودند که پای خود را بر روی پدال ترمز بسیار فشار دهند تا سیستم ترمز فعال شود (گاهی هم مجبور به استفاده از هر دو پای خود برای ترمز گیری بوده اند). از طرفی هم به خاطر نبود بوستر ترمز، ترمز گیری بسیار خشک انجام می شد که در سیستم ترمز اختلال های زیادی را ایجاد میکرد. “آلبرت دواندر” در سال 1927 موفق به اختراع این فناوری نوین شد تا برای ترمزگیری نیازی به فشار زیاد به پدال نباشد. همچنین عمر سیستم ترمزگیری به شدت افزایش یافت. اجزای تشکیل دهنده بدنه: محفظه های جلویی و عقبی در کنار هم منجر به ایجاد پوششی میشوند که اجزای بوستر در آنها قرار میگیرد. همچنین برای ایجاد اختلاف فشار به یک محیط بسته نیاز است. این محیط بسته توسط بدنه بوستر ایجاد میشود.

  1. دیافراگم:

     یک قطعه از جنس مقاوم (کائوچو) است که به عنوان حائل بین محفظه جلو و عقب قرار میگیرد. این وسیله باعث ایجاد دو محیط جداگانه در بدنه میشود. همچنین نقش ایزوله سازی (هنگامی که قسمت عقبی پر از هوا و قسمت جلویی مملو از خلاء است) دو محیط توسط دیافراگ ایجاد میشود.

  2. پیستون:

     قطعه ای که در شرایطی باز میشود و هوای دو طرف دیافراگم را پر از اتمسفر جو میکند. در هنگام بسته شدن (زمانی که راننده پدال ترمز را می فشارد) هم باعث ایجاد خلا در قسمت جلویی بوستر میشود.

  3. سوپاپ یکطرفه:

     در قسمت جلویی یک سوپاپ قرار دارد. این سوپاپ محفظه جلویی را از طریق شلنگ به منیفولد هوا متصل میکند. توجه داشته باشید که این سوپاپ یکطرفه بوده است. یکطرفه بودن سوپاپ باعث میشود تا در هنگام خروج اکسیژن، اکسیژن به درون محفظه جلویی راه پیدا نکند. در غیر اینصورت (دوطرفه بودن سوپاپ و یا نشتی سوپاپ) ترمز گیری با اختلال مواجه میشود.

  4. فنر بازگرداننده:

     این فنر در قسمت جلویی قرار دارد. جایی که در هنگام ترمزگیری از هوا عاری میشود(خلاء). نیروی لازم برای  بازگرداندن بوستر به حالت اولیه توسط این فنر تامین میشود. در صورت نبودن این فنر باید نیرو دیگری قرار داده شود تا دیافراگم به مکان تعادلی خود برسد. (این نیرو از کجا تامین شود؟)

اجزای تشکیل دهنده بوستر و نحوه کار آن

اساس کار بوستر بر اختلاف فشاری است که در دو طرف دیافراگم اعمال میشود. هنگامی که پا راننده بر روی ترمز نیست، اختلاف فشاری وجود ندارد. هنگامی که اتومبیل روشن است و راننده فشاری بر روی پدال اعمال میکند، پیستون که بر روی دیافراگم قرار دارد؛ بسته میشود. از طرفی منیفولد هوا، با مکیدن هوای قسمت جلویی بوستر باعث ایجاد خلا در قسمت جلویی میشود. در قسمت پشت دیافراگم، هوا و در جلوی آن خلاء وجود دارد. این خلا باعث میشود تا نیروی اندک پا (فشرده شدن هوای محفظه پشت دیافراگم) بسیار تقویت شود و موجب توقف خودرو بشود.

علائم خرابی بوستر ترمز

شایع ترین علامت خرابی بوستر نشتی هوا است. سوراخ شدن شیلنگ رابط منیفولد و بوستر هم میتواند در نداشتن عملکرد مناسب خترمز مقصر باشند. چندین امتحان ساده برای خرابی بوستر وجود دارد.

  1. روش اول: هنگامی که خودرو خاموش است، پای خود را روی پدال فشار دهید. پدال باید ثابت بماند و پایین نرود. حال خودرو را روشن کنید. در این هنگام باید پدال ترمز حرکت کند. اگر در شرایط خاموش، پدال ترمز پایین برود میگویند ترمز خالی کرده است. در این شرایط ترمزگیری امکان پذیر نیست و باید تعمیرات لازم انجام شود. اینجاست که اصالت لوازم یدکی خودرو بسیار نقش کلیدی ای را بازی میکند.
  2. روش دوم: هنگامی که خودرو روشن است، پدال را فشار دهید. همانطور که پای خود را روی پدال قرار داده اید، اتومبیل را خاموش کنید. در این شرایط باید پدال در همان نقطه بدون حرکت باقی بماند.